Geschiedenis

Tijdens de endurance-races uit de vroege zeventiger jaren begonnen de fabuleuze Italiaanse 4-takt motoren het af te leggen tegen de krachtigere buitenlandse 2-takters. Om deze opkomende hegemonie te keren besloten twee bevriende rijders met dezelfde passie voor offroad een eigen motorfiets te bouwen. SWM, dat voor Speedy Working Motors staat, werd opgericht.
SWM Classic
In het hoofdkwartier van Rivolta d’Adda werden drie modellen gemaakt met 50, 100, en 125 cc Sachs motoren die bij hun racedebuut de prestigieuze plaatsen bemachtigden. Ze maakten diepe indruk op het publiek met hun driehoekige voorvork, wat indertijd absoluut innovatief was, en met het moderne en persoonlijke design, dat door een amaranten chassis en de zilveren accessoires gekenmerkt werd. Nog lange tijd werden ze in de harten van de fans meegedragen.

PALMARES

Vanaf hun eerste verschijning blonk SWM uit in competitiviteit die het in staat stelde om ruim een decennium lang prestigieuze successen in de offroad-competities te boeken. Het internationale debuut was in 1971 in Spanje bij een race voor het Europese Kampioenschap waarbij Pierluigi Rottigni als tweede finishte in de 125cc-klasse en Giuseppe Signorelli derde in de 100cc-klasse.
SWM Classic
Dat was het begin van de reeks erekransen, inclusief de Italiaanse Motocross 125 titel, die in het daaropvolgende jaar gewonnen werd door de Italiaanse coureur Afro Rustignoli en de medaille die Rottigni veroverde in de Europese 125 Endurance klasse. Deze overwinningen maakten dat het Italiaanse bedrijf opbloeide. Meer overwinningen die SWM op haar naam mocht schrijven waren de winst van de Six Days Silver Vase, de Europese Endurance en Kart titels, een Trial wereldtitel en verschillende nationale Trial en Motocross titels, met tot slot een zesde plaats in de Motocross 250 klasse in 1981.